Strona główna | Mapa serwisu
Zespół Placówek Oświatowo-Wychowawczych
Statut
>

Załącznik

do Uchwały

Rady Pedagogicznej

Zespołu Placówek Oświatowo- Wychowawczych

w Radomsku

z dnia

 

STATUT

Bursy Szkolnej Nr 1 w Radomsku


ROZDZIAŁ I

Ogólne informacje o bursie

 

§ 1.1. Pełna nazwa placówki brzmi: Bursa Szkolna Nr 1.

2. Bursa Szkolna Nr 1 wchodzi w skład Zespołu Placówek Oświatowo- Wychowawczych.

3. Siedzibą bursy jest budynek mieszczący się w Radomsku przy ul. Piastowskiej 21.

4. Na pieczęciach i tablicy urzędowej używana jest nazwa : Zespół Placówek Oświatowo- Wychowawczych Bursa Szkolna Nr 1 w Radomsku.

3. Organem prowadzącym bursę jest Powiat Radomszczański.

4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad placówką jest Łódzki Kurator Oświaty.

5. Bursa jest placówką publiczną.






ROZDZIAŁ II

Cele i zadania bursy

 

§ 2.1. Celem działalności bursy jest:

1) zapewnienie opieki i wychowania uczniom gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, w tym uczniom wymagającym stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, oraz uczniom szkół policealnych do 22 lat;

2) kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;

3) integracja wychowanków z różnych placówek radomszczańskich.

2. Do zadań bursy należy:

1) zapewnienie wychowankom optymalnych warunków bytowych i całodobowej opieki wychowawczej:

a) zapewnienie sanitarno- higienicznych warunków zakwaterowania,

b) umożliwienie korzystania z całodziennego wyżywienia zgodnego z obowiązującymi normami i zasadami racjonalnego żywienia, a ponadto umożliwienie przygotowywania przez wychowanków we własnym zakresie, w wyodrębnionym, odpowiednio wyposażonym miejscu, gorących potraw i napojów między zasadniczymi posiłkami,

c) zatrudnianie wykwalifikowanej kadry pedagogicznej;

2) zapewnienie odpowiednich warunków do nauki sprzyjających osiąganiu

indywidualnie najlepszych wyników nauczania:

a) zapewnienie pomieszczenia do nauki (pokoje do cichej nauki i sale mieszkalne),

b) umożliwienie korzystania z niezbędnych pomocy do nauki (zestawy lektury podstawowej i uzupełniającej, podręczniki szkolne, encyklopedie, słowniki, albumy z różnych dziedzin wiedzy, zestawy podręcznych map i atlasów, pomoce audiowizualne),

c) organizowanie w formie pomocy koleżeńskiej zajęć służących


wyrównywaniu braków w nauce,

d) prowadzenie zajęć uzupełniających i pomocy indywidualnej z poszczególnych przedmiotów przez wychowawców grup,

e) współpraca z wychowawcami klas i pedagogami szkolnymi w zakresie wyników nauczania i zachowania na terenie szkoły oraz okresowa analiza przyczyn niepowodzeń szkolnych wychowanków;

3) stworzenie warunków do rozwijania zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień:

a) uczestnictwo w pracach sekcji samorządowych i kół zainteresowań,

b) zapewnienie możliwości korzystania z biblioteki,

c) udostępnienie sali ze sprzętem komputerowym z dostępem do Internetu;

4) umożliwienie wychowankom uczestnictwa w kulturze, sporcie i turystyce:

a) współpraca z placówkami kulturalnymi (Miejski Dom Kultury, Muzeum Regionalne),

b) organizowanie imprez kulturalnych oraz spotkań z ciekawymi ludźmi,

c) wyjścia do kina, muzeum,

d) zapewnienie korzystania ze świetlic wyposażonych w sprzęt RTV,

e) udostępnienie sali rekreacyjnej,

f) organizowanie zajęć i zawodów sportowych;

5) przeciwdziałanie zjawiskom patologii społecznej:

a) wyrabianie u wychowanków nawyków dbania o swój rozwój fizyczny, zdrowie, higienę psychiczną, racjonalny wypoczynek i właściwą organizację czasu wolnego,

b) eksponowanie plakatów, literatury, wyświetlanie filmów o tej tematyce, przeprowadzanie pogadanek,

c) współdziałanie ze służbą zdrowia, policją, strażą miejską w sytuacjach wymagających interwencji;

d) chronienie przed ujemnymi wpływami wychowawczymi, które mogłyby niepotrzebnie absorbować uwagę i pochłaniać energię życiową wychowanka,

e) stwarzanie sytuacji wychowawczych kompensujących brak oddziaływań rodziny w tym zakresie, rozpoznawanie i podtrzymywanie dalszego rozwoju pozytywnych cech osobowości wychowanka.;

f) zajęcia profilaktyczne oraz zajęcia umożliwiające alternatywne wobec zachowań ryzykownych zaspokajanie potrzeb psychicznych i społecznych.;

6) umożliwienie starszym wychowankom (uczniom klas maturalnych)

dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia:

a) organizowanie zajęć z preorientacji zawodowej,

b) pomoc w wyborze studiów i szkół pomaturalnych.

3. Współpraca z rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowanków realizowana

jest w formie:

1) ogólnych zebrań z dyrekcją i Radą Pedagogiczną, gdzie rodzice (prawni

opiekunowie) mają prawo:

a) być zapoznani z założeniami i kierunkami działań wychowawczych zawartych w dokumentach: program wychowawczy, plan rozwoju placówki, roczny plan pracy opiekuńczo- wychowawczej,

b) zgłaszania swoich propozycji i zastrzeżeń dotyczących funkcjonowania placówki;

2) spotkań indywidualnych z dyrekcją, wychowawcami,

3) kontaktów telefonicznych,

4) współdziałania z Radą Rodziców.

4. Formy współpracy ze szkołami, do których uczęszczają wychowankowie:

1) cykliczne spotkania z pedagogami szkolnymi i wychowawcami klas celem

uzyskania informacji o frekwencji, ocenach oraz ujednolicenia oddziaływań
wychowawczych;

2) zebranie z pedagogami szkół w celu wymiany informacji o wychowankach
i ustalenie zasad współpracy na rok szkolny;

3) wspólne spotkania szkoleniowe.



ROZDZIAŁ III

Kompetencje organów bursy oraz zasady współdziałania

 

§ 3.Organami bursy są:

1) dyrektor bursy,

2) rada pedagogiczna,

3) samorząd wychowanków,

4) rada rodziców.

§ 4. Kompetencje dyrektora:
1) kierowanie działalnością bursy oraz reprezentowanie bursy na zewnątrz, 2) sprawowanie opieki nad wychowankami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, 3) sprawowanie nadzoru pedagogicznego w bursie, 4) realizowanie uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach kompetencji stanowiących, 5) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym placówki, ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie, 6) pełnienie funkcji kierownika zakładu pracy dla zatrudnionych w bursie nauczycieli i pracowników, 7) decydowanie w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli i pracowników, 8) przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom, 9) występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników, 10) realizowanie innych zadań zgodnie z kompetencjami ustanowionymi przepisami szczególnymi.

§ 5.1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem bursy w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących wychowania i opieki. 2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w bursie. 3. Kompetencje rady pedagogicznej:
1) zatwierdzanie planów pracy bursy; 2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych; 3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli; 4) opiniowanie organizacji pracy, w tym zwłaszcza harmonogramu pracy wychowawców; 5) opiniowanie projektu planu finansowego placówki; 6) opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień; 7) opiniowanie propozycji dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć wychowawczych i opiekuńczych; 8) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia ucznia z listy mieszkańców bursy lub zawieszenia go w prawach wychowanka; 9) opiniowanie podań o przyjęcie do bursy;
10) podejmowanie decyzji w sprawie przyznawania uczniom nagród i wymierzania kar; 11) opracowanie i uchwalenie statutu placówki oraz dokonywanie w nim zmian; 12) występowanie do organu prowadzącego bursę z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora; 13) opiniowanie powierzenia stanowiska dyrektora ustalonemu przez organ prowadzący kandydatowi, jeżeli do konkursu nie zgłosił się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata. 4. Szczegółowe zasady i zakres działalności organu bursy, o którym mowa w § 5 określa regulamin rady pedagogicznej (załącznik nr1).

§ 6.1. W bursie działa samorząd wychowanków. 2. Samorząd tworzą wszyscy wychowankowie bursy. 3. Kompetencje samorządu wychowanków: 1) współudział w tworzeniu programu działalności opiekuńczo-wychowawczej bursy; 2) koordynowanie samorządnej działalności wychowanków i wszelkich prac podejmowanych przez grupy; 3) przedstawianie propozycji zmian w regulaminie oraz opiniowanie zmian; 4) przedstawianie propozycji i wniosków do zmiany zapisów statutowych oraz opiniowanie zmian; 5) organizowanie życia kulturalnego, oświatowego, sportowego i rozrywkowego w porozumieniu z opiekunem samorządu i za zgodą wychowawcy odpowiedzialnego za daną sferę działalności; 6) organizowanie po uzgodnieniu z opiekunem samorządu lub dyrektorem bursy prac gospodarczych na rzecz bursy; 7) zgłaszanie do dyrektora bursy lub opiekuna samorządu uwag i wniosków w sprawie bieżących przejawów życia bursy; 8) opiniowanie decyzji o skreśleniu wychowanka z listy wychowanków bursy; 9) wnoszenie uwag do opinii wychowawców o młodzieży; 10) wybór wychowawcy pełniącego rolę opiekuna samorządu. 4. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin samorządu wychowanków i regulamin wyborów przewodniczącego samorządu wychowanków (załączniki nr 2,3 ).

§ 7.1. W bursie działa rada rodziców stanowiąca reprezentację rodziców wychowanków. 2. Kompetencje Rady Rodziców: 1) występowanie do rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw bursy w celu wspierania działalności statutowej placówki; 2) gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. 3. Rada rodziców działa w oparciu o uchwalony regulamin swojej działalności (załącznik nr 7 ).

§ 8. Zasady współdziałania organów bursy:

1) każdy z organów bursy ma prawo do działania i podejmowania decyzji w granicach własnych kompetencji;

2) regulaminy organów bursy nie są sprzeczne z niniejszym statutem;

3) zobowiązanie organów bursy do wzajemnego respektowania

przynależnych im kompetencji i wymiany informacji o planowanych

działaniach oraz podjętych decyzjach.

 

§ 9. W przypadku zaistnienia sporu między organami zespołu określa się

następujące sposoby jego rozwiązania:

1) dyrektor powołuje Zespół Mediacyjny, w skład którego wchodzi

Pełnomocnik każdego organu wyznaczony przez ten organ;

2) dyrektor jako organ jednoosobowy wyznacza swego przedstawiciela
będącego nauczycielem;

3) pracami zespołu, o którym mowa w pkt 1 kieruje i jest jego

Przewodniczącym przedstawiciel organu nie będącego stroną w sporze;

4) przewodniczącego wybierają wszyscy członkowie Zespołu Mediacyjnego
w drodze głosowania jawnego;

5) Zespół Mediacyjny dokonuje analizy przedmiotu sporu i wydaje swoje

rozstrzygnięcia w drodze uchwały podjętej zwykłą większością głosów

przy obecności wszystkich jej członków;

6) Uchwała Zespołu Mediacyjnego, o której mowa w pkt 5 jest wiążąca
dla stron sporu;

7) spory powinny być rozstrzygane w terminie nie przekraczającym

1 miesiąca od ich powstania.

 

§ 10.1.. Rada Pedagogiczna zobowiązana jest w realizacji swych zadań statutowych zasięgnąć opinii rodziców, w szczególności zaś w następujących sprawach:

1) planu finansowego placówki;

2) oceny działalności placówki, dyrektora lub wychowawcy pracującego

w placówce;

3) organizacji opieki i wychowania w placówce oraz całokształtu problemów

z nią związanych;

4) poziomu zabezpieczenia potrzeb bytowych wychowanków.

2. Rada Pedagogiczna zobowiązana jest w realizacji swych zadań statutowych

zasięgnąć opinii samorządu wychowanków, w szczególności zaś
w następujących sprawach:

1) ustalenie aktualnych priorytetów w zakresie realizacji potrzeb opiekuńczo-
wychowawczych i rozwojowych młodzieży;

2) wyrażenia opinii dotyczących wychowanków;

3) w sprawie ustalania i wprowadzania zmian w obowiązujących
regulaminach placówki;

4) w sprawie całokształtu poczynań placówki w zakresie organizacji opieki

i wychowania.

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ IV

Organizacja bursy z uwzględnieniem organizacji zajęć dla wychowanków.

 

§ 11.1., Bursa realizuje swoje zadania cały rok szkolny, z przerwą na okres ferii letnich i zimowych. 2. Terminy ferii letnich i zimowych, rozpoczynania i kończenia zajęć, przerw świątecznych bursy ustala się zgodnie przepisami w sprawach organizacji roku szkolnego. 3.Bursa zapewnia opiekę wychowawczą przez 7 dni w tygodniu zgodnie z opracowanym przez dyrektora harmonogramem pracy. 4. W bursie organizuje się opiekę w porze nocnej sprawowaną przez wychowawcę. 5. W uzasadnionych przypadkach opiekę w porze nocnej może sprawować osoba nie będąca nauczycielem wyznaczona przez dyrektora. 6. Podstawowymi formami działalności opiekuńczo – wychowawczej bursy są: zajęcia prowadzone w grupach wychowawczych, praca indywidualna z wychowankiem, zajęcia w ramach sekcji działających w bursie, imprezy okolicznościowe i uroczystości. 7. Szczegółową organizację wychowania i opieki w bursie określa arkusz organizacyjny bursy. 8. Arkusz organizacji bursy opracowuje dyrektor, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów - do dnia 30 kwietnia każdego roku. 9. W arkuszu organizacji bursy zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników bursy, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący zespół. 10. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć.

11. Rozkład dnia w bursie uwzględnia czas przeznaczony na naukę,

odpoczynek, spożywanie posiłków, czynności higieniczno- porządkowe

i zajęcia wychowawcze (załącznik nr 6).

12. Praca wychowawcza w bursie prowadzona jest w grupach wychowawczych. 13. Podziału wychowanków na grupy wychowawcze dokonuje dyrektor we współpracy z wychowawcami. 14.Liczba wychowanków w grupie wychowawczej wynosi od 30 do 35. 15.Czas pracy z grupą wychowawczą nie powinien przekraczać 55 godzin zegarowych w tygodniu. 16. Za całokształt pracy z grupą wychowawczą odpowiedzialny jest wychowawca, który organizuje w niej pracę opiekuńczo- wychowawczą w oparciu o plan pracy opracowany przy współpracy wychowanków uwzględniając ich potrzeby i zainteresowania. 17. Działalność placówki może być wspierana świadczeniami wolontariuszy na zasadach określonych odrębnymi przepisami. 18. W bursie mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności wychowawczej i opiekuńczej bursy. 19. Zadania statutowe placówki realizowane są w oparciu o opracowany system zintegrowanych działań diagnostycznych, opiekuńczych i wychowawczych. 20. System, o którym mowa, obejmuje: 1) naukę własną wychowanka; 2) zajęcia wychowawcze, samorządowe, samoobsługowe i opiekuńcze; 3) zajęcia kulturotwórcze i w ramach sekcji samorządu; 4) pracę na rzecz placówki i środowiska; 5) doraźne zajęcia specjalistyczne o charakterze psychokorekcyjnym
i socjoterapeutycznym. 21. Nauka wychowanków odbywa się w stałym czasie, wyznaczonym rozkładem dnia, a szczegółową jej organizację określa regulamin nauki własnej (załącznik nr 8).

 

§ 12.1. W bursie działa zespół wychowawczy do spraw okresowej oceny sytuacji

wychowanków, do zadań którego należy:

1) diagnozowanie problemów wychowawczych wychowanków;

2) opracowanie planu wychowawczego na dany rok szkolny;

3) dokonywanie okresowej analizy i oceny podejmowanych działań

wychowawczych;

4) doskonalenie metod pracy wychowawczej.

2. W skład zespołu wychowawczego wchodzą:

1) dyrektor bursy lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący
zespołu;

2) wychowawca grupy wychowawczej;

3) w miarę potrzeb i możliwości – pedagog lub psycholog oraz inni

specjaliści.

 

ROZDZIAŁ V

Zakres zadań pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników bursy

 

§ 13.1. W bursie zatrudnia się:

1) pracowników pedagogicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami;

2) pracowników administracyjno - ekonomicznych;

3) pracowników obsługowych.

2. Pracownikami pedagogicznymi są: dyrektor i wychowawcy.

3. Wychowawca bursy sprawuje bezpośrednią opiekę nad powierzona mu grupą wychowawczą, organizuje środowisko wychowawcze powierzonej mu młodzieży i jest całkowicie odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy z grupą wychowawczą.

4. Do zadań pracowników pedagogicznych należy:

1) uczestnictwo w realizacji zadań wychowawczych i opiekuńczych oraz
innych wynikających ze statutu oraz specyfiki pracy bursy;

2) systematyczna diagnostyka wychowawcza prowadząca do możliwie

wszechstronnego rozpoznania potrzeb opiekuńczych i rozwojowych
wychowanków w celu właściwego programowania poczynań opiekuńczych

i wychowawczych zmierzających do stymulowania rozwoju psychicznego

wychowanków;

3) przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu, wspomaganie uzdolnień

i rozwijanie zainteresowań oraz pozytywnych cech osobowości

wychowanków;

4) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych;

5) przestrzeganie zaleceń lekarza oraz specjalistycznych poradni w stosunku
do wychowanków;

6) egzekwowanie od wychowanków postanowień niniejszego statutu,
szczególnie w części ich dotyczącej;

7) współpraca ze służbami ekonomiczno - gospodarczymi bursy w celu
usprawnienia planowania i organizacji wyżywienia wychowanków
oraz zapewnienia właściwych warunków bytowych w bursie;

8) systematyczna współpraca z domem rodzinnym i w razie potrzeb

ze specjalistami świadczącymi pomoc w rozwiązywaniu potrzeb i trudności

także zdrowotnych;

9) stała troska o doskonalenie własnego warsztatu zawodowego, podnoszenie

poziomu wiedzy merytorycznej;

10) prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami;

11) troska i dbałość o pomoce dydaktyczne i wyposażenie bursy;

12) przestrzeganie zasad bhp;

13) przestrzeganie dyscypliny pracy;

14) wykonywanie innych, zleconych przez dyrektora zadań, zgodnie z rodzajem

umówionej pracy.

§ 14.1. Stanowiska pracowników ekonomicznych, administracji i obsługi tworzy dyrektor, w uzgodnieniu z organem prowadzącym.

2. Pracownicy administracji i obsługi realizują zadania zgodnie z rodzajem umówionej pracy.

3. Szczegółowe zdania pracowników administracji i obsługi określają ustalone

przez dyrektora zakresy czynności.

4. Do ogólnych zadań pracowników administracyjno - ekonomicznych należy:

1) dokonywanie czynności kancelaryjnych;

2) obsługa ekonomiczna bursy;

3) wykonywanie czynności zleconych przez dyrekcję.

5. Do podstawowych zadań intendenta należy:

1) zaopatrzenie bursy w artykuły żywieniowe i przekazanie ich do magazynu

spożywczego;

2) ustalanie wspólnie z kucharką jadłospisów z uwzględnieniem zasad żywienia
i przestrzegania ich realizacji.

6. Do ogólnych zadań magazyniera należy:

1) przyjmowanie artykułów spożywczych oraz przemysłowych do magazynu;

2) przechowywanie otrzymanych artykułów zgodnie z obowiązującymi
normami i przepisami.

7. Pracownicy obsługowi bursy :

1) zapewniają realizacje zadań statutowych placówki w zakresie zapewnienia

właściwych pod względem higieniczno - sanitarnym i zdrowotnym warunków
bytowych wychowanków;

2) we współpracy z pracownikami administracyjno - ekonomicznymi organizują

żywienie młodzieży zgodnie z aktualnymi normami sanitarnymi;

3) utrzymują budynek w stałej funkcjonalności dokonując w nim niezbędnych
czynności konserwatorskich, higieniczno - porządkowych, gospodarczych;

4) zabezpieczają bezawaryjną pracę urządzeń oraz właściwy stan techniczny
pomieszczeń w obiekcie według obowiązujących norm bhp i p.poż.

 

 

ROZDZIAŁ VI

Stanowiska kierownicze w bursie


§ 15.1. W zespole tworzy się stanowisko kierownika administracyjno -gospodarczego.

2. Kierownik administracyjno-gospodarczy:

1) odpowiada za stan ilościowy ruchomości i nieruchomości bursy;

2) dba o zaopatrzenie bursy w pomoce naukowe, materiały piśmienne, druki;

3) organizuje pracę osób zatrudnionych w obsłudze;

4) prowadzi sprawy kadrowe pracowników bursy.

3. Kompetencje i obowiązki kierownika administracyjno - gospodarczego

określa szczegółowo zakres czynności.

 

ROZDZIAŁ VII

Warunki pobytu w bursie


§ 16.1. Dla realizacji celów statutowych bursa zapewnia możliwość korzystania z:

1) pokoi mieszkalnych;

2) pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem;

3) stołówki;

4) biblioteki;

5) świetlic na każdej kondygnacji;

6) sali komputerowej z dostępem do Internetu;

7) sali rekreacyjnej.

2. Biblioteka czynna jest codziennie.

3. Z biblioteki mogą korzystać wychowankowie, wychowawcy

oraz pracownicy.

 

4. Zadania biblioteki:

1) udostępnianie książek i innych źródeł informacji;

2) gromadzenie zbiorów zgodnie potrzebami bursy;

3) prowadzenie dokumentacji bibliotecznej zgodnie z obowiązującymi
przepisami;

4) organizowanie różnych form inspiracji czytelniczej oraz działań

rozwijających wrażliwość kulturalną i społeczną;

5) opracowywanie analiz stanu czytelnictwa;

6) realizowanie innych zadań, zleconych przez dyrektora.

 

§ 17.1. Bursa zapewnia wychowankom możliwość całodziennego wyżywienia w stołówce z wyłączeniem dni świątecznych poprzedzających dzień nauki lub innych dni wolnych przed dniem zajęć w szkole.

2. Rodzice wychowanków przebywających w bursie wnoszą opłatę za:

1) posiłki w stołówce bursy równą wysokości kosztów surowca

przeznaczonego na wyżywienie;

2) zakwaterowanie w bursie w wysokości do 50 % kosztu utrzymania

miejsca; do kosztu tego nie wlicza się wynagrodzeń pracowników

i wydatków pochodnych od tych wynagrodzeń.

3. Wysokość opłaty za zakwaterowanie w bursie ustala organ prowadzący.

4. Opłaty, o których mowa w pkt 2 wnosi się z góry do 15. dnia każdego
miesiąca.

5. Jeżeli dziecko z uzasadnionych powodów nie mogło przebywać w placówce, opłaty, o których mowa w pkt 2 należne są w wysokości proporcjonalnej do czasu faktycznego pobytu dziecka.

6. Organ prowadzący placówkę może zwolnić rodziców z całości lub części

opłat, o których mowa w pkt 2, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

7. Zasady i tryb ubiegania się o zwolnienia z opłat za zakwaterowanie

i wyżywienie w bursie określa załącznik nr 5.

§ 18.1.Bursa zapewnia wychowankom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami i innymi przejawami patologii społecznej poprzez:

1) całodobową opiekę wychowawczą;

2) szkolenia pracowników bursy w zakresie stosowania przepisów bhp

i p.poż.;

3) omawianie zasad bezpieczeństwa na ogólnych spotkaniach

z wychowankami oraz w grupach wychowawczych;

4) stały kontakt z instytucjami powołanymi do zapewnienia bezpieczeństwa
tj. policją, strażą miejską, strażą pożarną;

5) współpracę z pedagogami szkolnymi, Poradnią Psychologiczno-

Pedagogiczną, Poradnią Zdrowia Psychicznego;

6) realizację zadań programu wychowawczego i programu profilaktycznego

placówki;

7) bieżące przeglądy stanu technicznego budynku przez jednostki

kontrolujące: Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną, Państwową

Straż Pożarną, Zakład Energetyczny, Zakład Gazowniczy i inne oraz

realizowanie na bieżąco zaleceń pokontrolnych;

8) współpracę z rodzicami w zakresie działań prozdrowotnych

i interwencyjnych;

9) określenie i stosowanie procedur postępowania w sytuacjach szczególnych
zagrożeń związanych ze środkami odurzającymi i narkotykami

(załącznik nr 4).

 

ROZDZIAŁ VIII

Zakres pomocy wychowankom z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi


§ 19. Bursa pomaga wychowankom z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, którzy wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki

oraz metod pracy i wychowania poprzez:

1) organizowanie zajęć profilaktyczno- wychowawczych i resocjalizacyjnych

przy współpracy z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną;

2) realizację zaleceń instytucji wymienionej w pkt 1;

3) wspomagania w zakresie nabywania umiejętności życiowych,

ułatwiających funkcjonowanie społeczne w środowisku rodzinnym
i rówieśniczym;

4) wspieranie rodziców w pełnieniu funkcji wychowawczej;

5) pomoc w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej uwzględniając
możliwości i zainteresowania wychowanków;

6) podejmowanie działań interwencyjnych w przypadkach zachowań
zagrażających zdrowiu lub życiu.


ROZDZIAŁ IX

Zasady rekrutacji wychowanków do bursy

 

§ 20.1. Rekrutacja do bursy odbywa się na podstawie pisemnych podań złożonych w terminie wyznaczonym przez dyrektora placówki.

2. W przypadku niewystarczającej liczby miejsc w pierwszej kolejności przyjmowani są wychowankowie:

1) będący w trudnej sytuacji materialnej;

2) wymagający stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy

i wychowania;

3) kontynuujący naukę, którzy w poprzednim roku szkolnym mieszkali
w bursie;

4) pochodzący z rodzin niepełnych i zastępczych;

5) mieszkający w miejscowościach, z których regularne dojazdy do szkoły

są niemożliwe.

3. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o nie przyjęciu lub przyjęciu
warunkowym wychowanka, który w poprzednich latach rażąco naruszył statut
bursy.

4. Uczniowi, który nie został przyjęty do bursy przysługuje prawo odwołania

do dyrektora placówki.

5. Szczegółowe zasady rekrutacji do bursy określa regulamin przyjmowania
wychowanków do bursy (załącznik nr 9).

 

ROZDZIAŁ X

Prawa i obowiązki wychowanka. Rodzaje nagród i kar.

 

§ 21.1. W bursie przestrzega się wszystkich praw zawartych w Konwencji

o Prawach Dziecka:

1) prawa do życia i rozwoju;

2) prawa do wychowania w rodzinie;

3) prawa do nazwiska;

4) prawa do swobody myśli, sumienia i wyznania;

5) prawa do prywatności;

6) prawa do tajemnicy korespondencji;

7) prawa do wypowiedzi;

8) prawa do nauki;

9) prawa do życia bez przemocy;

10) prawa do stowarzyszania się;

11) prawa do poszanowania godności;

12) prawa do równości.

2. Oprócz wymienionych w ust. 1 wychowanek ma prawo do:

1) korzystania z miejsca w pokoju sypialnym zgodnie z obowiązującymi

normami;

2) korzystania z ogólnych pomieszczeń, urządzeń bursy i wszelkiego

wyposażenia przeznaczonego dla młodzieży;

3) korzystania z niezbędnych pomocy do nauki (lektury szkolne,

encyklopedie, słowniki, atlasy);

4) otrzymywania wyżywienia według obowiązujących stawek finansowych

i norm żywieniowych;

5) udziału w zajęciach organizowanych przez bursę;

6) uczestniczenia w życiu społecznym bursy i szkoły oraz w pracy samorządu;

7) opuszczanie bursy w dniach nauki w godzinach przewidzianych rozkładem

zajęć, po uprzednim zwolnieniu się u wychowawcy i dokonaniu wpisu
w zeszycie wyjść;

8) wyjścia z bursy w godzinach nieprzewidzianych rozkładem dnia oraz

wyjazdów z bursy po uprzednim uzyskaniu zwolnienia u wychowawcy grupy

lub dyrektora bursy;

9) odwiedzin członków rodziny i znajomych przy zachowaniu odpowiednich

przepisów porządkowych obowiązujących w bursie;

10) swobodnego dysponowanie czasem wolnym;

11) uczestniczenia w imprezach w ramach działalności samorządowych;

12) korzystania z urządzeń i pomocy dydaktycznych bursy służących do nauki

własnej, rozwijania i pogłębiania zainteresowań i uzdolnień;

13) współudziału w decydowaniu o sprawach wychowawczych

i organizacyjnych bursy;

14) korzystanie z pomocy wychowawców w rozwiązywaniu problemów

osobistych oraz we wszystkich sprawach dotyczących nauki i zamieszkania

w bursie;

15) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie wychowawczym;

16) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia

Bursy, a także światopoglądowych i religijnych z poszanowaniem przekonań

innych;

17) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej

oraz ochrony i poszanowania jego godności.

3. W przypadku naruszenia praw wychowanka wychowanek lub jego rodzic mają prawo złożyć skargę na piśmie do dyrektora za pośrednictwem wychowawcy.

4. Skarga nie może być przedłożona po upływie 7. dni od momentu zaistnienia zdarzenia, w wyniku którego naruszono prawa wychowanka.

5. Dyrektor rozpatruje wniesioną skargę w terminie 7. dni od dnia jej otrzymania.

6. Rozpatrzenie przez dyrektora skargi wymaga zasięgnięcia opinii rady pedagogicznej.

7. Podjęta przez dyrektora decyzja jest ostateczna.

8. Dyrektor powiadamia na piśmie wnoszącego skargę o sposobie załatwienia sprawy.

 

§ 22. Wychowanek ma obowiązek:

1) przestrzegać postanowień zawartych w statucie bursy i stosownych

regulaminach;

2) dbać o własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój psychofizyczny;

3) swoim postępowaniem dawać wyraz dbałości o dobre imię i honor bursy;

4) utrzymywać w należytym porządku i estetyce pomieszczenia mieszkalne;

5) szanować meble, sprzęt i urządzenia będące na wyposażeniu bursy:

a) przekazać je w stanie używalności na zakończenie pobytu w bursie

w danym roku szkolnym,

b) ponieść odpowiedzialność materialną za zniszczony sprzęt;

6) dbać o wysoki poziom swojej kultury osobistej, z szacunkiem odnosić się

do wychowawców i pracowników bursy, stosować właściwe zasady

współżycia koleżeńskiego, przestrzegać kultury języka ojczystego
i właściwego zachowania się w każdej sytuacji;

7) przestrzegać obowiązującego porządku dnia, a zwłaszcza godzin powrotu

do bursy, pory posiłków oraz ciszy nocnej;

8) w pełni podporządkować się zleceniom zawartym w regulaminie nauki

własnej;

9) systematycznie uczestniczyć w zajęciach szkolnych, starannie

i samodzielnie wykonywać prace domowe, pogłębiać i poszerzać zdobytą

wiedzę;

10) pracować nad doskonaleniem własnej osobowości oraz pomagać

we właściwym kształtowaniu jej przez innych;

11) wnosić własny wkład w organizację życia bursy przez solidne

wykonywanie dyżurów, uczestnictwo w imprezach oraz pełnienie

powierzonych funkcji;

12) systematycznie uiszczać miesięczne opłaty za zakwaterowanie

i wyżywienie;

13) wykonywać polecenia wychowawców i przedstawicieli samorządu;

14) bezwzględnie stosować się do obowiązujących w bursie przepisów bhp
i p/poż;

15) współudziału w realizacji zadań podejmowanych przez własną grupę

oraz inne grupy wychowawcze.

§ 23.1. W sprawie wytypowania wychowanków do nagród decyzję podejmuje rada

pedagogiczna po zasięgnięciu opinii samorządu wychowanków.

2. Decyzja, o której mowa w ust. 1 zapada po zakończeniu I semestru

i miesiąc przed zakończeniem roku szkolnego.

2. Ustala się następujące formy nagród dla wychowanków:

1) pochwala ustna udzielona przez wychowawcę na forum grupy

wychowawczej;

2) pochwała ustna udzielona przez dyrektora na ogólnym zebraniu

wychowanków;

3) list pochwalny do rodziców wychowanka;

4) list pochwalny do macierzystych szkół wychowanków;

5) nagrody rzeczowe w postaci książek, dyplomów i drobnych upominków;

6) umieszczenie informacji o uczniu na tablicy prezentującej najlepszych
wychowanków bursy;

7) bezpłatne uczestnictwo wychowanka w imprezach turystyczno-

krajoznawczych;

8) korzystanie z ofert radomszczańskich placówek kulturalnych

na preferencyjnych warunkach poprzez częściowe lub całkowite zwolnienie

wychowanka z kosztów zakupu biletów wstępu..

 

§ 24.1. Nieprzestrzeganie statutu bursy skutkuje nałożeniem kary narastającej odpowiednio do przewinienia i ilości przewinień.

2. Ustanawia się następujące rodzaje kar stosowanych wobec wychowanków:

1) upomnienie ustne udzielone przez wychowawcę;

2) upomnienie na forum grupy;

3) upomnienie udzielone przez dyrektora;

4) nagana udzielona przez dyrektora;

5) wykluczenie wychowanka z udziału w imprezach o charakterze kulturalno-

rozrywkowych;

6) zawieszenie w prawach wychowanka na czas określony;

7) przydzielenie dodatkowych dyżurów i prac na rzecz bursy.

2. Tryb odwoływania się od kary:

1) wychowanek lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo odwołać

się od nałożonej kary;

2) odwołanie składa się na piśmie do dyrektora za pośrednictwem

wychowawcy w terminie 7. dni od nałożenia kary;

3) odwołanie rozpatruje dyrektor, po zasięgnięciu opinii wychowawcy;

4) dyrektor podejmuje decyzję o uznaniu zasadności złożonego odwołania bądź

odrzuca odwołanie;

5) dyrektor wydaje decyzję na piśmie w ciągu 14. dni od daty złożenia

odwołania;

6) odrzucenie odwołania jest równoznaczne z utrzymaniem kary w mocy;

7) podjęta przez dyrektora decyzja jest ostateczna.

3. Wykonanie kary może być zawieszone na czas próby (nie dłuższy niż sześć

miesięcy), jeżeli wychowanek otrzyma poręczenie samorządu wychowanków.

4. Kara może być zastosowana po uprzednim wysłuchaniu wychowanka.

 

§ 25.1. Dyrektor może w drodze decyzji administracyjnej skreślić wychowanka z listy wychowanków.

2. Skreślenie wychowanka z listy wychowanków następuje na podstawie

uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu wychowanków.

3. Ustala się następujące przypadki, w których rada pedagogiczna może podjąć

uchwałę o skreśleniu wychowanka z listy wychowanków:

1) nieprzestrzeganie zakazu spożywania alkoholu na terenie placówki;

2) przebywanie w bursie pod wpływem alkoholu lub innych środków

odurzających;

3) posiadanie oraz rozprowadzania środków psychoaktywnych i nakłanianie
innych uczniów do ich zażywania;

4) świadome i systematyczne naruszanie postanowień statutu placówki

i obowiązujących regulaminów;

5) powtarzające się przypadki nagannego zachowania wychowanka w czasie
pobytu w bursie oraz podczas zajęć organizowanych poza placówką polegające

na :

a) stosowaniu przemocy psychicznej i fizycznej wobec innych uczniów lub pracowników zespołu,

b) posługiwaniu się wulgaryzmami,

c) przywłaszczaniu lub niszczeniu cudzej własności,

d) zaborze lub niszczeniu mienia placówki,

e) lekceważeniu poleceń wychowawców;

6) nieusprawiedliwione nagminne nieuczęszczanie na zajęcia szkolne

lub zajęcia praktycznej nauki zawodu;

7) stwarzanie niebezpiecznych sytuacji zagrażających życiu lub zdrowiu

własnemu i innych mieszkańców placówki;

8) prostytuowanie się lub czerpanie korzyści z prostytucji;

9) rozpowszechnianie treści pornograficznych;

10) nie wywiązywanie się z obowiązku opłaty z tytułu zakwaterowania

w bursie.

4. Skreślenie wychowanka z listy wychowanków następuje zgodnie z tokiem

postępowania określonym w załączniku nr 10.

5. Wychowanek, który na podstawie uchwały rady pedagogicznej został skreślony

z listy wychowanków ma prawo odwołania do Łódzkiego Kuratora Oświaty

za pośrednictwem dyrektora.

 

ROZDZIAŁ XI

Postanowienia końcowe


§ 26.1. Bursa prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.

2. Zasady prowadzenia przez bursę gospodarki finansowej i materiałowej

określają odrębne przepisy.

3. Bursa jest jednostką budżetową.

4. Bursa może uzyskiwać środki finansowe z tytułu działalności usługowej

oraz z innych źródeł określonych w przepisach o finansach publicznych.

5. Wszelkie zmiany do niniejszego statutu uchwala rada pedagogiczna i wysyła

do organu prowadzącego oraz Łódzkiego Kuratora Oświaty celem sprawdzenia

zgodności z prawem.

6. Upoważnia się dyrektora do opublikowania w drodze własnego

obwieszczenia tekstu jednolitego statutu po jego trzech nowelizacjach.

7. Wszelkie spory w zakresie interpretacji i stosowania niniejszego statutu

rozstrzyga dyrektor.

Wpisz zawartość strony